سفارش تبلیغ
صبا ویژن

خواندنی‌های جالب راجع به همه چیز

یک پژوهش جدید نشان داده که گونه‌ای ‌ماهی گرمسیری می‌تواند بین مقادیر کوچک و بزرگ تمیز قائل شده و همچنین تا سه بشمارد!

ایسنا: یک تیم تحقیقاتی از دانشگاه‌های تورنتو میساسوگا و اوویدو در اسپانیا برای این پژوهش از نتایج بدست‌آمده پیشین در مورد تمایل این ماهی به جست‌وجوی مکان امن در محیط‌های ناشناخته از طریق پیوستن به بزرگترین گروه شناخته شده ماهی‌ها استفاده کردند.

دانشمندان از بچه‌ماهی‌هایی از این نوع در مخازن جداگانه استفاده کردند و سپس به آنها فرصتی مشابه برای پیوستن به گروه ماهی‌هایی با تعداد اعضای متفاوت دادند.

این ‌ماهی ها همچنین می‌توانستند بین دو گروه بزرگ، گروه بزرگتر را انتخاب کنند مادامی که نسبت بین گروه‌ها 2:1 یا بالاتر می‌بود. پایین این میزان، انتخاب آنها را کمتر قابل پیش‌بینی کرده، بدین معنی که توانایی برآورد مقدار این جانداران محدود است.

در پی این تحقیقات، در پژوهش جدید آمده که قوه تشخیص این گونه ماهی دقیق‌تر از این میزان است. برای مثال این ماهی می‌تواند تفاوت بین دو و سه را بفهمد.

به گفته محققان این توانایی از سه فراتر نمی‌رود.

توانایی شمارش دقیق به نظر زیاد برای ماهی‌ها مهم نبوده بنابراین آنها احتمالا مهارت‌های خود را از آنچه دانشمندان تاکنون کشف کرده‌اند بیشتر تکامل نخواهند بخشید.

با این‌حال برآورد اندازه گروه‌ها به ماهی این اجازه را می‌دهد تا با پیوستن به گروه بزرگتر از خود محافظت کرده و منابع غذایی بیشتری را کشف کند.



[ دوشنبه 90/3/30 ] [ 7:47 عصر ] [ هادی گرافبک ]

نظر