سفارش تبلیغ
صبا ویژن

خواندنی‌های جالب راجع به همه چیز

هر کار و هر چیزى است که سرچشمه آن پنهان باشد و معمولا به کارهاى خارق العاده‌اى مى‌گویند که با استفاده از وسایل مختلف انجام مى‌شود و هدف از آن اغفال و فریب مردم است.

برنا: گاهی شنیده می‌شود که افرادی توانسته‌اند با ریاضت‌های غیر شرعی و تحمل سختی‌های نامشروع بدنی و فیزیکی کارهایی انجام دهند که دیگران را به شگفتی وادار کند.

از این افراد با عنوان مرتاض نام برده می‌شود. حرکت دادن اشیاء بدون لمس کردن آنها و تنها با نگاه کردن به آنها تنها یکی از روش‌های آنان است که می‌خواهند با این کارهای خود یا جیب خود را پر کنند و یا نام و نشانی در میان عوام مردم به دست آورند. اسلام ضمن عدم اجازه به افراد برای انجام این کارها درجه این کارها را بسیار سطح پایین و کوچکی می‌داند که با کرامت اولیاء خداوند و معجزات انبیاء الهی متفاوت است. یکی از سوالاتی که ممکن است در ذهن خوانندگان قرار بگیرد این که " اعمالی که از مرتاضین دیده می‌شود با معجزه چه فرقی دارد؟ " حضرت آیت الله مکارم شیرازی در پاسخ به این سوال اینگونه پاسخ گفته اند:


در پاسخ این سؤال نخست باید تعریف فشرده‌اى از سحر داشته باشیم؛ در این که سحر چیست و از چه تاریخى به وجود آمده است بحث هاى فراوانى وجود دارد .مشکل است تاریخ معینى بتوان براى آن تعیین کرد؛ ولى مى توان گفت: سحر در اصل به معناى: هر کار و هر چیزى است که سرچشمه آن پنهان باشد و معمولا به کارهاى خارق العاده‌اى مى‌گویند که با استفاده از وسایل مختلف انجام مى‌شود و هدف از آن اغفال و فریب مردم است.



گاهى از عوامل تلقینى در آن استفاده مى‌کنند یعنى با تلقین هاى قوى و مؤثر مسائلى را در نظر عوام منعکس مى کنند که واقعیتى ندارد و گاه از تردستى و خدعه و نیرنگ و به اصطلاح چشم بندى بهره مى‌گیرند. به این ترتیب که بینندگان را سرگرم مسائلى کرده سپس با سرعت و مهارت چیزهایى را جابه جا و دگرگون مى سازند که ببینندگان هرگز متوجه این جابجایى و دگرگونى ها نشوند؛ بلکه آن را یک خارق عادت مى پندارند.


گاهى از خواص ناشناخته فیزیکى و شیمیایى بعضى از اجسام، یا مسائلى مربوط به چگونگى تابش نور از زوایاى مختلف بهره مى گیرند؛ به طورى که بینندگان، امور خارق عادتى را در برابر خود مى بینند که از اسرار آن بى خبرند.

خلاصه آنکه آنها از طریق ارتباط با ارواح و کمک گرفتن از شیاطین، امور خارق العاده اى را انجام مى دهند و همه اینها در مفهوم جامع لغوى کلمه سحر درج است.



کارهاى مرتاضان غالبا که از طریق تمرین هاى شاق و تمرکز نیروهاى روحى و جسمى انجام مى گیرد را نیز مى توان نوعى سحر شمرد؛ هرچند گاهى آن را خارق عادتى در برابر سحر قرار مى دهند.

به هر حال انجام این امور، از سوى بعضى از انسان ها غیر قابل انکار است. مهم آن است که ویژگى هاى معجزات و سحر و خارق عادات مرتاضان را در نظر بگیریم، تا تفاوت آن با معجزات انبیاء کاملاً روشن شود.


در این جا به چند تفاوت روشن برخورد مى کنیم:
1- معجزات متکى به نیروى الهى است، در حالى که سحر و خارق عادت ساحران و مرتاضان از نیروى بشرى سرچشمه مى گیرد؛ لذا معجزات بسیار عظیم و نامحدود است در حالى که سحر و خارق عادت مرتاضان محدود مى باشد. به تعبیر دیگر آنها فقط کارهایى را انجام مى دهند که تمرین کرده اند; و براى انجام آن آمادگى دارند; اما هر کارى که به آنها پیشنهاد شود انجام نمى دهند؛ و تاکنون دیده نشده است که مرتاض یا ساحرى بگوید: من آماده ام که هرچه بخواهید انجام دهم، چرا که هر کدام در رشته اى تمرین و آگاهى دارند.

2ـ معجزات چون از سوى خدا است نیاز به تعلیم و تربیت خاصى ندارد در حالى که سحر و ریاضت هاى ساحران همیشه مسبوق به یک رشته تعلیم و تمرین هاى مستمر است به گونه اى که اگر شاگرد به خوبى تعلیمات استاد را فرا نگرفته باشد ممکن است در مجلسى که در حضور مردم تشکیل مى دهد به خوبى از عهده آن بر نیاید و رسوا شود. به تعبیر دیگر معجزات الهى در هر لحظه اى و بدون هیچ سابقه اى ممکن است انجام گیرد؛ در حالى که خارق عادات بشرى امورى هستند که به طور تدریجى و با مرور زمان نسبت به آنها آشنایى و مهارت حاصل مى شود و هیچ گاه به طور دفعى و ناگهانى انجام پذیر نیستند.

در داستان فرعون و موسى (ع) نیز به این مسأله اشاره شده که فرعون ساحران را متّهم مى کند که موسى (ع) بزرگ شما است و او اسرار سحر را به شما تعلیم داده است. مسلما او بزرگ شماست که به شما سحر آموخته است.

3- طریق دیگر براى شناخت معجزات الهى از خارق عادات بشرى، مقایسه حال آورندگان این دو است. آورندگان معجزه از سوى خدا مأموریت هدایت مردم را دارند لذا اوصافى متناسب با آن را دارند؛ در حالى که ساحران و کاهنان و مرتاضان، نه مأمور هدایتند و نه چنین اهدافى را دنبال مى کنند و هدف آنها معمولا یکى از امور سه گانه زیر است:
1- اغفال مردم ساده لوح.
2- کسب شهرت در میان توده عوام.
3- کسب درآمد مادّى از طریق سرگرم ساختن مردم.

هنگامى که این دو گروه (پیامبران و ساحران و مانند آنها) وارد میدان مى شوند، هرگز نمى توانند براى مدّت طولانى منویّات و اهداف خود را مکتوم دارند؛ چنانکه ساحران فرعونى قبل از آن که وارد میدان شوند از فرعون درخواست اجر و پاداش مهم کردند و او هم به آنها وعده اجر مهمى داد: من براى این (دعوت،) هیچ پاداشى از شما نمى طلبم. این تعبیر در چندین آیه قرآن مجید درباره چندین پیامبر آمده است.

اصولا همین که مى بینیم ساحران در خدمت فرعون ظالم و مستکبر هستند، براى شناخت سحر از معجزه کافى مى باشد. و ناگفته پیدا است که انسان هر قدر مهارت در پرده پوشى بر افکار و اهداف خود داشته باشد باز قیافه واقعى نیّاتش از خلال اعمالشان ظاهر مى شود.

کوتاه سخن این که مطالعه در سوابق زندگى این گونه اشخاص و بررسى چگونگى استفاده از خارق عاداتى که انجام مى دادند و همچنین توجه به هم سویى آنها نسبت به طیف هاى مختلف اجتماعى و نیز طرز رفتار و اخلاق آنها، راهنماى خوبى براى شناخت سحر از معجزه است و قطع نظر از تفاوت هاى دیگرى که در بالا ذکر شد تشخیص معجزات از سحر و دیگر خارق عادات از این طریق کار آسانى است.



[ دوشنبه 90/4/27 ] [ 11:36 صبح ] [ هادی گرافبک ]

نظر

 

 
 


[ دوشنبه 90/4/27 ] [ 11:36 صبح ] [ هادی گرافبک ]

نظر

اینجا ماله پایتخت کشور مالدیو است. کشوری که احتمالا به گفته دانشمندان تا قرن بعدی به زیر آب خواهد رفت



[ دوشنبه 90/4/27 ] [ 11:35 صبح ] [ هادی گرافبک ]

نظر

برخی حیوانات در سراسر دنیا لقب زشت ترین موجودات را از آن خود کرده اند.

برنا: در حالیکه چندی قبل سگی به نام ?یوتا? بعنوان زشت ترین سگ جهان انتخاب شد، اما حیوانات دیگری در حیات وحش وجود دارند که می توان از آنها بعنوان زشت ترین موجودات جهان یاد کرد.




پرنده بومی مناطق گرمسیری





سگ کاکل دار چینی



حیوان بند انگشتی موسوم به Aye Aye



گربه سفنیکس مصری



ماهی سنگی



ماهی شکارچی موسوم به هیولای اعماق دریا

 

موش بی مو بومی کنیا، اتیوپی و سومالی


[ دوشنبه 90/4/27 ] [ 11:35 صبح ] [ هادی گرافبک ]

نظر

خوردن نمک همچون سیگار و یا مواد مخدر، اعتیادآور است.

برنا: محققان دریافتند که چرا بسیاری از انسان ها نمی توانند از خوردن نمک بپرهیزند. به گزارش زی نیوز، خوردن نمک همچون سیگار و یا مواد مخدر، اعتیادآور است.

محققان طی آزمایش بر موش ها دریافتند وقتی که این حیوانات نیازمند نمک باشند، سلول های مغزی آنها پروتئینی می سازد که با مواد اعتیادآوری همچون نیکوتین، کوکائین و هروئین ارتباط دارد.

در این مطالعه اثبات شده است که اشتیاق برای نمک در موش هایی که برای مدتی رژیم کم نمک داشتند منجربه تغییراتی در سیستم عصبی آنها شده که همانند تغییرات سیستم عصبی در انسان در زمان اعتیاد به مواد مخدری چون کوکائین است.

این تحقیق نشان می دهد که سیستم عصبی موش ها که عادت به خوردن سدیم داشته با خوردن نمک پس از ده دقیقه به حالت عادی برمی گردد.


[ دوشنبه 90/4/27 ] [ 11:34 صبح ] [ هادی گرافبک ]

نظر

بررسی‌ها نشان داد که هر اندازه فرد مورد نظر به ما شبیه‌تر بود، بخش بیشتری از قسمت مرکزی مغز که به مرکز تصمیم و کنترل هیجانات و تصمیمات مربوط است، برای فعالیت باز می‌شد و ...

اعتدال: محققان دریافته‌اند که قسمتی از مغز که هیجانات و احساسات را کنترل می‌کند، در هنگام مشاهده افراد مشابه خودمان فعال‌تر می‌شود.

دانشمندان توانستند پاسخ این پرسش را که" چرا به طور طبیعی با افراد هم طبقه خود، دوست شده و یا ازدواج می‌کنیم" دریابند.

دکتر کارولینا زینک در انستیتو سلامت ذهنی در مریلند آزمایشی را ترتیب داد که بر اساس آن به 23 نفر اطلاعات افرادی نزدیک به وضعیت اقتصادی ، اجتماعی بالاتر و پایین‌تر آن‌ها نشان داده شد. سپس از طریق MRI فعالیت قسمت مرکزی مغز در هر حالت اندازه‌گیری شد.

بررسی‌ها نشان داد که هر اندازه فرد مورد نظر به ما شبیه‌تر بود، بخش بیشتری از قسمت مرکزی مغز که به مرکز تصمیم و کنترل هیجانات و تصمیمات مربوط است، برای فعالیت باز می‌شد.

در واقع مغز افراد متعلق به طبقه بالای اجتماعی هنگام ملاقات با افراد هم طبقه خود فعال‌تر و مغز افراد متعلق به طبقه پایین هنگام ملاقات با افراد هم طبقه خود، واکنش مثبت دارند.

محققان نشان دادند که این نتایج با نتایج به دست آمده از میمون‌ها بسیار سازگار است. در میمون‌ها نیز رفتارها بسته به موقعیت آنان در گروه متفاوت است.
دکتر زینک می‌گوید: نحوه واکنش و رفتار ما با افراد اطراف خود بر اساس موقعیت اجتماعی آنان نسبت به ما صورت می‌گیرد و به همین علت اطلاعات مرتبط با طبقه اجتماعی افراد برای ما بسیار ارزشمند است.

به عنوان یک انسان ما ظرفیت تشخیص محیط بیرونی را برای انتخاب بهترین و مناسب‌ترین احساس برای خود داریم.

مغز ما حالت ایستا ندارد و می‌تواند خود را با شرایط وفق دهد. زمانی که موقعیت یک شخص عوض می‌شود، انتظار داریم ارزش‌های مرتبط با موقعیت اجتماعی و نظر او نسبت به دیگران نیز در قسمت تصمیم‌گیری تغییر کند.



[ دوشنبه 90/4/27 ] [ 11:34 صبح ] [ هادی گرافبک ]

نظر

یک شرکت ژاپنی قابلمه ای را عرضه کرده است که باجوشاندن آب می تواند دستگاههای الکترونیکی قابل حمل را شارژ کند.

مهر: خداحافظی با شبکه برق! شرکت انرژیهای نوین TES در ژاپن محصول جدیدی با عنوان Hatsuden-Nabe را تولید کرده است که بدون نیاز به برق قادر است تنها با آب جوش تلفنهای همراه و یا هر نوع گجتی را مستقیما شارژ کند.

این محصول در واقع یک قابلمه کوچک با قطر 16 سانتیمتر است که به انتهای دسته آن یک کابل "یو. اس. بی" متصل شده است.

عملکرد استفاده از این دستگاه بسیار ساده است. آب را داخل قابلمه بریزد و آن را روی آتشی که احتمالا در زمان گذراندن تعطیلات با چوب درست کرده اید قرار دهید.

زمانی که دما به نقطه جوش آب رسید گرمای تولید شده در یک سیستم الکتروگرمایی که با این قابلمه یکپارچه شده به انرژی الکتریکی تبدیل می شود.

برقی که با این روش در دمای حدود 100 درجه سانتیگراد تولید می شود حدود 200 تا 250 میلی آمپر است درحالی که با افزایش دما جریان الکتریکی تولید شده می تواند به 400 میلی آمپر نیز برسد.

این برق از طریق کابل "یو. اس. بی" می تواند دستگاههای الکترونیکی کوچک را شارژ کند. برای مثال، یک دستگاه تلفن همراه هوشمند می تواند در مدت حدود 3 تا 5 ساعت شارژ شود.

براساس گزارش PI gadget، این قابلمه شارژر که 280 دلار قیمت دارد می تواند همانند یک قابلمه معمولی نیز عمل کند. بنابراین می توانید برای تعطیلات خود در جنگل یا کوهستان به دنبال غذایی بگردید که ظرف مدت 3 تا 5 ساعت آماده می شود.


[ دوشنبه 90/4/27 ] [ 11:33 صبح ] [ هادی گرافبک ]

نظر

نصب بزرگترین پرچم ایران در کنار دروازه قرآن - شیراز













[ چهارشنبه 90/4/22 ] [ 12:31 عصر ] [ هادی گرافبک ]

نظر



ارک هانکاکس، یک لحظه باور نکردنی را شکار کرده است. یک مرغ عشق آنقدر به تصویر خود در آب زل می زند که سرانجام شیفته آن می شود.

روزنامه دیلی تلگراف نوشته است که او برای گرفتن این عکس یک ماه تمام در نقطه مقابل این منطقه که محل گذر مرغان نغمه سرای از این جنس است به کمین نشسته تا سرانجام به این تصاویر دست پیدا کرده است.


[ چهارشنبه 90/4/22 ] [ 12:31 عصر ] [ هادی گرافبک ]

نظر

 


























[ چهارشنبه 90/4/22 ] [ 12:30 عصر ] [ هادی گرافبک ]

نظر

<< مطالب جدیدتر :: مطالب قدیمی‌تر >>